Manden med skumfiduserne er gået bort

Walter Mischel gik bort d. 12. september i en alder af 88 år. Det giver anledning til at hylde hans flotte karriere og bidrag til socialpsykologien.

 

For mere end 50 år siden udviklede Mischel ‘The Marshmallow Test’ til at teste børns selvkontrol og evne til at udsætte deres behov. Testen består i, at en 4-årig bliver tilbudt én skumfidus, hvis de spiser den her og nu, men TO skumfiduser, hvis de kan vente et ukendt antal minutter, indtil forsøgslederen kommer tilbage – snyd ikke dig selv for videoerne. Det er vist svært 🙂

Da man fulgte op på forsøgspersonerne 20 og 30 år senere fandt man noget bemærkelsesværdigt. Gruppen, der som 4-årige ikke evnede at udsætte deres behov, havde højere BMI, lavere karakterer, dårligere uddannelsesniveau, lavere betalte job og højere risiko for problemer med misbrug som voksne.

 

Et forsøgsresultat med stor indflydelse
Walter Mischels forskning har inspireret mange af vores løsninger og analyser, særligt i finans og sundhed; herunder i arbejdet med at reducere andelen af unge, der optager forbrugslån, og i målsætningen om at få type-2 diabetikere til at dyrke mere motion.

 

Testen er siden hen blevet brugt i utallige afskygninger og sammenhænge bl.a. til at afdække forholdet mellem børns selvkontrol og deres socioøkonomiske status på den ene side, og deres senere risikoadfærd og succes i voksentilværelsen, på den anden side. Walter Mischel selv giver en læseværdig gennemgang i bogen ‘The Marshmallow Test’ (og hvis du tilkøber lydbogen, så er det Alan Alda fra M*A*S*H, der læser højt).

 

Det er endelig vigtigt at påpege, at der i alle sådanne test er tale om korrelationer, ikke om kausale sammenhænge. I den forbindelse kan vi anbefale de særligt nysgerrige én af de seneste artikler om betydningen af Mischels arbejde.

 

Kontakt Mikkel Holm Sørensen, hvis du vil høre mere om, hvordan Mischels arbejde kan omsættes analytisk, samt i konkret problemløsning.
Profilbilleder_0002_Mikkel-01

Mikkel er en af landets førende rådgivere om den datadrevne organisation. Med en PhD i IT-design og som medforfatter på bogen Data - Virksomhedens nye grundstof er han en flittigt brugt oplægsholder og rådgiver for store og små, offentlige og private virksomheder. Mikkel sidder endvidere i regeringens ekspertgruppe for dataetik.

Mikkel Holm Sørensen

Direktør / Adfærdstrateg