Julegave: Del dette og gør verden til et bedre sted

Adfærdsdesign handler om at forstå og ændre menneskers adfærd. Men for os handler det i den grad også om at gøre verden til et bedre sted.

Og vi har brug for din hjælp til det.

Hvert år giver vi en julegave i form af gratis rådgivning til en organisation eller virksomhed, som ikke har uanede ressourcer til at fuldføre deres mission.

Ved at dele den her blogpost kan du opfordre en person eller virksomhed til at sende en ansøgning til kl7@kl7.dk senest 1/1 – 2019 om at modtage julegaven.

Herunder kan du læse om de organisationer, vi tidligere har hjulpet.

 

Bedre læring for anbragte børn

Lær for Livet er et landsdækkende læringsprogram for anbragte børn. Programmet styrker læring og livsduelighed hos anbragte børn i tæt samarbejde med danske kommuner og frivillige.

I 2016 modtog Lær For Livet vores julegave på baggrund af en flot motiveret ansøgning.

Problemstillingen handlede om rekruttering af mentorer og sparring på, hvordan Lær For Livets kampagner kunne gøres mere effektive.

Konkret lavede vi en adfærdsanalyse af kampagnematerialet og kom med strategiske og taktiske anbefalinger til Lær For Livets rekrutteringsindsats.

/KL.7 har givet Lær for Livet konkrete anbefalinger til, hvordan vi, med afsæt i adfærdsvidenskaben, kan arbejde strategisk med at rykke mennesker fra intention til konkret adfærd i rekruttering af frivillige. Det har været en fantastisk øjenåbner og en gave at få kvalificeret sparring på vores kampagnearbejde.” – Dorthe Pihl, kommunikationschef i Lær for Livet

 

Hjælp til forebyggelse af selvmord

Livslinien blev stiftet af Morten Thomsen i 1994. To år tidligere havde han selv forsøgt at begå selvmord. Dengang fandtes der ikke rigtig nogen tilbud om hjælp til mennesker, som står i sådan i livskrise.

Det blev Mortens mission at oprette et landsdækkende tilbud om telefonrådgivning, som skulle drives af frivillige.

Livslinien er derfor fuldkommen afhængig af at tiltrække frivillige. Men det er ikke nemt at tiltrække frivillige, som skal bruge deres fritid på at tale med mennesker om så vanskelig en situation.

Vi lavede derfor en analyse af Livsliniens rekrutteringsflow og gav dem en række anbefalinger til, hvordan det bliver lettere at rekruttere og fastholde de frivillige.

”/KL.7 leverede en grundig og gennemgående analyse af den problemstilling, vi havde søgt hjælp til at løse. Analysen blev klart og tydeligt overleveret både mundtligt og skriftligt. Med analysen fik vi et overordnet overblik over problemstillingen og de løsninger, der fandtes herpå. Vi fik ydermere nogle helt konkrete kommunikative værktøjer til løsninger og forbedringer, og vi fik en god forståelse for, hvorfor netop disse værktøjer gav mening at anvende, samt hvilken effekt vi kunne forvente de ville afstedkomme. Vi har efterfølgende oplevet en markant fremgang på baggrund af samarbejdet med /KL.7, som vi sætter stor pris på.” – Simon Witting, Daglig ansvarlig for kommunikation i Livslinien

 

Sundhed og sikkerhed i dine data

Data for Good Foundation er en fond, som har et formål om at forbedre livskvalitet, sundhed og produktivitet ved hjælp af data. 

Mere konkret har Data for Good en mission om at etablere et dataetisk marked for datadonation i Danmark.

Vi hjalp Data for Good med at danne testbare hypoteser om, hvordan danske borgere kan motiveres til – frivilligt og sikkert – at donere deres personlige sundheds- og adfærdsdata. Hypoteserne tog udgangspunkt i en kombinationen af Data for Goods forretningsmodel og en bred palette adfærdspsykologisk forskning inden for især donation, risikoforståelse og altruisme.

“Det har været en sand fornøjelse at samarbejde med /KL.7. Deres bidrag har været helt centralt for udviklingen af vores projekt. Vi har fået en dybere forståelse for væsentlige adfærdsmæssige problemstillinger omkring datadonation og en række spændende hypoteser til at imødegå dem, som vi kan bringe direkte i test. Borgernes vilje til at donere data er helt afgørende for Data for Good. Med /KL.7’s evidensbaserede adfærdsdesign kan vi træde et vigtigt skridt i den rigtige retning. Tusind tak for julegaven!” – Annemette Broch og Troels Bierman Mortensen, Data for Good Foundation

 

Hvem kan søge?

Julegaven til jer, der forsøger at gøre verden bedre.

  • Driver I en velgørende organisation?
  • Har I en startup, der sigter på at forbedre menneskers liv?
  • Eller har jeres virksomhed et CSR-initiativ, som trænger til et løft?

 

Vi forærer gratis rådgivning til den organisation, der tackler det største problem eller har den bedste sag.

Vi laver en dybdegående analyse af jeres produkt, kommunikation eller kontaktpunkter samt anbefalinger til at forbedre fastholdelse, øge brug af jeres produkt, rekruttering af frivillige eller effekten af jeres indsatser ved brug af adfærdsdesign og data – helt gratis.

I definerer problemet, bestemmer ønsker til mål for analysen og har adgang til alle relevante /KL.7-eksperter. Analysen går i gang i januar.

Send en kort beskrivelse af jeres arbejde og det konkrete område, I ønsker hjælp til, inden d. 1/1 2019 til kl7@kl7.dk. Så udvælger vi den bedst motiverede ansøgning, som modtager julegaven i løbet af januar.

Har du spørgsmål til, hvad vi støtter eller processen, så er mailen den samme.

Rigtig god jul fra hele /KL.7-teamet!

Mikkel Holm Sørensen

CEO & Adfærdsstrateg