En overraskende grund til, at I får så få kvindelige ansøgere

Har I en målsætning om flere kvindelige ansøgere (eller for den sags skyld mandlige) i din virksomhed, så er du landet det rette sted.

For nylig skrev vi om, hvordan tilsyneladende ubetydelige detaljer kan påvirke ansøgeres chancer for at blive tilbudt et job. I dag vender vi perspektivet på hovedet. Vi ser nemlig på, hvordan de stillingsopslag, I skriver, påvirker jeres ansøgere.

Det viser sig nemlig, at noget så enkelt som ordlyden i et jobopslag har betydning for, hvor mange mænd og kvinder, som finder stillingen attraktiv.

 

’Samarbejdsorienteret’ tiltaler kvinder mere end ’konkurrenceminded’

Adskillige studier har dokumenteret, at der er store forskelle på, hvordan mænd og kvinder bruger forskellige ord. Eksempelvis bruger mænd flere ord, der henviser til egenskaber ved ting, mens kvinder bruger flere ord, der henviser til sociale processer og relationer.

Herudover er der stor forskel på, hvordan ord opfattes af mænd og kvinder. Kvinder vurderer gennemsnitligt set, at de i mindre grad passer ind i stillinger, som er beskrevet med maskulint ladede ord i stillingsopslaget og finder i det hele taget stillinger beskrevet med feminint ladede ord mere attraktive.

Eksempler på maskulint ladede ord:

  • Konkurrence
  • Selvstændig
  • Udfordre

 

Eksempler på feminint ladede ord:

  • Samarbejde
  • Team
  • Støtte

 

Interessant nok har stillingsopslag i brancher, hvor det er svært at tiltrække kvinder, en overvægt af maskulint ladede ord.

 

Hvad kan du gøre?

Løsningen synes at være ligetil – stillingsopslag bør formuleres med flere feminint ladede ord, hvis det er svært at tiltrække kvalificerede kvindelige ansøgere.

Men risikerer du ikke bare at skræmme mandlige ansøgere væk med denne strategi?

Tilsyneladende ikke. I et studie fandt man, at antallet af mandlige ansøgere ikke daler i takt med, at stillingsopslag formuleres med flere feminint ladede ord.

Hvis du vil være på den sikre side, kan du stræbe efter en mere ligelig fordeling af feminint og maskulint ladede ord.

 

Sådan tjekker du dine stillingsopslag hurtigt og nemt

Det kan være svært at vurdere, om du har skrevet et opslag, der er kønsligt ude af balance. Det behøver du heldigvis ikke selv at vurdere, da der er rig forskning på området.

I /KL.7 har vi gjort det nemt for dig. Vi har udviklet en algoritme, som screener alt fra stillingsopslag til hjemmesider hurtigt og objektivt. Algoritmen er udviklet på baggrund af mange års forskning i, hvilke ord der er maskulint og feminint ladede.

Resultatet er et værdifuldt indblik i, hvorvidt ordlyden i dine stillingsopslag potentielt afholder kvalificerede, kvindelige kandidater fra at sende jer en ansøgning.

Er du nysgerrig på, om jeres seneste eller næste stillingsopslag har en ulige fordeling af feminint og maskulint ladede ord, så send det i en mail til [email protected] og du vil modtage en enkel og værdifuld analyse helt gratis.

Vi behandler naturligvis alle henvendelser fortroligt.

 

Læs mere:

  • Newman, M. L., Groom, C. J., Handelman, L. D., & Pennebaker, J. W. (2008). Gender differences in language use: An analysis of 14,000 text samples. Discourse Processes, 45(3), 211-236.
  • Born, M. P., & Taris, T. W. (2010). The impact of the wording of employment advertisements on students’ inclination to apply for a job. The Journal of Social Psychology, 150(5), 485-502.
  • Gaucher, D., Friesen, J., & Kay, A. C. (2011). Evidence that gendered wording in job advertisements exists and sustains gender inequality. Journal of personality and social psychology, 101(1), 109.

  • Bartz, J. A., & Lydon, J. E. (2004). Close relationships and the working self-concept: Implicit and explicit effects of priming attachment on agency and communion. Personality and Social Psychology Bulletin, 30(11), 1389-1401.

  • Hoffman, C., & Hurst, N. (1990). Gender stereotypes: Perception or rationalization?. Journal of personality and social psychology, 58(2), 197.