Kunde
Rettighedsalliancen
Kunde
Rettighedsalliancen
Service
Behavioural Solution
Domæne
Digital Adfærd
Mange tror, at unge, som er vokset op med internettet, automatisk er digitale indfødte, der sikkert og bevidst bevæger sig rundt på internettet. Men sådan er det langt fra. Og det er de færreste, der ved, hvilke fodspor de sætter i de digitale landskaber, og hvordan man skelner lovligt fra ulovligt indhold.
Som led i det større EU-finansierede projekt ”NudgeIP” blev /KL.7 kontaktet af Rettighedsalliancen for at udvikle og teste et nyt undervisningsforløb til 7.-9. klasse om lovligt og ulovligt forbrug af indholdstjenester online. Undervisningsforløbet blev udviklet i samarbejde med Alinea og udgør 4,5 undervisningslektion.
Når myndigheder og interesseorganisationer laver budskabskommunikation om online ophavsrettigheder og forbrug af ulovlige indholdstjenester, bruger de traditionelt ét af to greb til at nå de unge: 1. ‘Du ødelægger de lovlige producenters indtjeningsgrundlag’, eller 2. ‘du er i ledtog med de kriminelle, når du forbruger ulovligt på nettet’. Denne tilgang er ikke velegnet til at skabe varige holdnings- og adfærdsændringer – især ikke blandt unge. Ingen almindelige unge har en selvforståelse som kriminel eller et ønske om at ødelægge underholdningsindustrien. Adfærdspsykologisk er vi alle immune over for den slags budskaber, og de har derfor ingen effekt på os.
I stedet vendte vi budskabet om og viste eleverne, at internettet er et fysisk sted, hvor man kan blive snydt ligesom ude i det virkelige liv. Hvis webadressen slutter på ”.to”, så er du i Tonga, hvor der gælder andre regler end i Danmark. Og hvis ikke du betaler med dine penge, betaler du med noget andet – f.eks. din opmærksomhed eller kontrollen over dit eget digitale liv. Ingen ønsker at forbruge ulovligt, men man kan nemt blive lokket til at gøre det af kriminelle i internettets skumle afkroge.
Undervisningsforløbet fik navnet ‘Skærmen fuckr med dig’ og formidlede digital dannelse gennem øvelser, videoer, tekster og dilemmaer. Et centralt budskab var, at man risikerer at miste kontrollen over sit eget digitale liv, når man uforvarende kommer til at forbruge ulovligt på nettet. Med denne tilgang, der fokuserede mere på ‘empowerment’ og mindre på at skræmme og formane, skulle ‘Skærmen fuckr med dig’ klæde eleverne bedre på at begå sig sikkert og lovligt på nettet.
‘Skærmen fuckr med dig’ blev testet på i alt syv skoler rundt om i Danmark – tre i Københavnsområdet, én på Falster og to i Jylland. I forbindelse med testen blev forløbet lagt ud på Alineas nyligt lancerede læringsportal. Her blev ‘Skærmen fuckr med dig’ besøgt op mod 4000 gange, inden Alinea nåede at reklamere for det, og det er i efteråret 2019 det tredjemest anvendte forløb på hele portalen.
Testen bestod i en kort baseline- og interventionssurvey, som ca. 200 elever gennemførte hhv. dagen før og en måned efter forløbet. Surveyen bestod i spørgsmål til viden og holdninger samt interaktive øvelser. Resultaterne viste, at forløbet var særdeles effektivt: En måned efter forløbet havde 93% af eleverne et større ordforråd og en dybere indsigt i intellektuel ophavsret, 78% havde en mere positiv opfattelse af intellektuel ophavsret, og elevernes viden om ulovlige indholdssider og konkrete kompetencer til at spotte ulovlige indholdssider blev forbedret med 20%.
En måned efter forløbet havde 93% af eleverne et større ordforråd og en bedre forståelse på intellektuel ophavsret.
PROJEKTANSVARLIG
Lasse er ekspert i digital adfærd, data science, GDPR og datasikkerhed. Han har bl.a. udarbejdet en analyse af danskernes informationssikkerhed for Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen, og har på den baggrund udviklet kampagnen “Vi Holder Hackerne Ude”. Lasse har desuden skabt undervisningsforløb om sikker digital adfærd og er en eftertragtet oplægsholder om datasikkerhed.
Tag fat i Lasse eller se resten af holdet bag /KL.7 her.