Alka fordoblede onlinesalget af forsikringer

Udfordringen

Hvordan sælger man et komplekst produkt på nettet, når kunden ikke har mulighed for at snakke med en mægler?

Løsningen

Man designer den digitale brugerrejse, så købsflowet bliver så intuitivt at bruge, at de komplekse produkter bliver let forståelige og nemme at sammenligne. Og så tester man –  igen, og igen, og igen!

Resultatet

Det nye design ledte til en fordobling i onlinesalget af de ellers komplekse forsikringsprodukter.
200%
Fordobling af online salg

Alkas fokus på at udvikle Alka online og lave digitale loyalitetsskabende aktiviteter fik Alkas onlinesalg til at vokse fra 12 % til 25 %.

Et spadestik dybere…

Udfordringen

I mange år har forsikringsbranchen været præget af den samme kollektive forståelse: forsikringer er komplekse produkter, og derfor skal der en mægler til for at kunne sælge dem. Denne præmis har i høj grad rammesat forsikringsselskabernes salgsindsats, hvor man som udgangspunkt har skabt leads online, mens selve salget er blevet faciliteret af en mægler.

 

Et visionært onlineteam i Alka satte sig for at udfordre denne tankegang og accelerere salget af forsikringer online med /KL.7s hjælp.
Deres idé var at designe hjemmesiden, købsflowet, mails – kort sagt hele den digitale brugerrejse – efter den ultimative menneskecentrering: ved at bruge adfærdsdesign.

 

Klassiske UX-redskaber havde endnu ikke formået at løse problemet, fordi de ofte fokuserer på konventioner omkring mediet, og ikke hvordan mennesket forholder sig til og køber produktet.

Løsningen

Med afsæt i adfærdspsykologien og splittest identificerede vi de væsentligste barrierer for potentielle kunders køb af forsikringer online.
Herefter re-designede vi hele den digitale tilstedeværelse for at imødekomme de oplevede barrierer. Alkas købsflow blev i sidste ende gjort langt mere intuitivt ved hjælp af systematisk splittestning og traditionelle adfærdsdesignteknikker som kropslig kognition og beslutningsarkitektur.

Resultatet

Alkas fokus på at udvikle Alka online og lave digitale loyalitetsskabende aktiviteter fik Alkas onlinesalg til at vokse fra 12 % til 25 %.
Den korte fortælling herefter kender de fleste i finansbranchen. Den ender med, at Tryg Forsikring opkøber Alka for 8,2 mia. – hovedsageligt på grund af deres digitale succes efter den re-designede digitale brugerrejse.

Vil du høre mere om projektet?

Simon Bentholm

Partner / Adfærdsstrateg

Læs om flere cases

Linak øger brug af hæve-/sænkeborde og gør medarbejdere sundere

Hvordan får man kontormedarbejdere til at bruge deres hæve-/sænkeborde mere?

Københavns Kommune halverede antallet af skodder

Hvordan får man rygere til at benytte askebægrene på stationer frem for for at smide deres skod på jorden?

Indsigtsstudie om unge, som ikke er aktive

Undersøgelser af befolkningens generelle idrætsdeltagelse viser en tydelig nedgang i idrætsdeltagelse fra barndom til ungdom. Hvordan får man inaktive unge til at dyrke motion?